SI-nivel lukossa! Lantioni on pois paikoiltaan? Syvät vatsalihakseni on heikot!

jerry-ketola-osteopaatti-helsinki-osteopatia
Hyvinvointi / Kipu / Ryhti / Selkäkipu / Valmennus

SI-nivel lukossa! Lantioni on pois paikoiltaan? Syvät vatsalihakseni on heikot!

SI-nivel lukossa! Lantioni on pois paikoiltaan!? Syvät vatsalihakseni ovat heikot!


“Minulla on todettu nuo kaikki! ” Si-nivel tai nikama eivät oikeasti ole “lukossa tai poissa paikoiltaan”? Core-lihasten merkitys selkäkivussa ei olekaan niin tärkeää kuin luullaan? Tai, että jalkojen pituuserolla ei ole suoraa yhteyttä selkäkipuun?

Yllä olevat lauseet ovat luultavasti monelle selkäkipuiselle tuttuja ilmaisuja. Puheemme pyörii luontevasti rakenteellisten ongelmien ympärillä. Nämä sanat ja lauseet ovat olleet puheessamme jo vuosikymmeniä, ellei satoja vuosia. Ne ovat puheisiimme juurtuneita selkäkipuun liittyviä käsitteitä tai metaforia, jotka ovat usein negatiivisia uskomuksia ja voivat siten olla esteenä paranemiselle. Tällaisen uskomuksen mukaan selkäkipuun ei voi itse vaikuttaa, vaan on säännöllisesti käytävä hoidossa pysyäkseen kunnossa.

Niksautetaan si-nivel taas paikoilleen?

Erilaiset hoidot auttavatkin juuri vähäksi aikaa, mutta entä jos saisi kontrollin itselleni selkäkivun suhteen? Se että jokin kehon osa olisi oikeasti poissa paikoiltaan tai lukossa ei pidä paikkaansa ja aiheuttaa helposti hoitokierteeseen joutumista. Nämä uskomukset ovat hyvin yleisiä ja saavat kehomme ja selkämme tuntumaan helposti vahingoittuvalta ja heikolta. Hoidoissa käyminen on ihan paikallaan ja tulee monesti todella tarpeeseen.
Saadakseen selkäkivun omaan hallintaansa passiivisten hoitojen lisäksi tarvitaan myös aktiivisia itsehoitokeinoja.

Jalkojen pituusero on myös hyvin tyypillinen löydös, jota pidetään ihmisten keskuudessa selkäkipujen syynä. Sen sanotaan kohdistavan lantioon epätasapainoa ja rasittavan selkää toispuoleisesti. Lähes kaikilla ihmisillä on kehossaan epäsymmetriaa, eikä jalkojen pituusero ainakaan yksistään selitä selkäkipua. Ajatellaan tilannetta, jossa ihmisellä on todettu jalkojen pituuseroa, mutta hän kokee selkäkipua vain istuessa tai kävellessä. Miten
jalkojen pituusero voisi selittää selkäkipua istuessa, jolloin jalkojen vaikutus lantioon tai selkään on poissa?

Tee testi

Merkittävämpi asia on se miten seisomme tai istumme. Selän lihakset ovat monesti kireämmät oikealla tai vasemmalla puolella selkää. Jos sinulla on toispuoleista selkäkipua, tee itsellesi seuraava testi:

  • Seiso kahdella jalalla tasaisesti molempien jalkojen varassa ja laita peukalosi vasemman ja oikeanpuoleisten selkälihasten päälle.
  • Tunnustele lihaksia peukaloillasi ja tee samalla painonsiirtoja vuorotellen oikean ja vasemman jalan päälle.
  • Huomaatko miten oikean puolen lihakset jännittyvät, kun painosi on vasemman jalan päällä ja päinvastoin?

Olemme tapojemme “orjia” ja teemme asioita päivästä toiseen samalla tavalla. Seisomme monesti päivän aikana enemmän toisen, ja useimmiten saman jalan varassa. Tämä voi olla syy toispuoleiselle selkäkivulle tai -jumille. Tarkista miten seisot ja pyri seisomaan kahdella jalalla tasaisesti! Sama ilmiö tapahtuu muuten myös vain toisen kankun päällä istuessa, joten tarkista myös istuma-asentosi.

Selkä paukkuu

Selästä ja nivelistä kuuluu toisinaan pauketta ja rahisevaa ääntä. Onko jokin siis vialla? Nivelistä ja selästä kuuluvat äänet ovat harmittomia ja normaaleja ilmiöitä. Äänet liittyvät nivelissä siihen, kun kaksi kovaa rakennetta kohtaavat toisensa. Tyypillisiä tällaisia ovat isojen nivelten yli kulkevat jänteet tai vahvat nivelsiteet, jotka hankaavat luisiin ulokkeisiin niveltä liikuteltaessa. Selkärangasta kuuluvat äänet tulevat nikamien pikkunivelten sisällä olevan kaasun harmittomasta ja luonnollisesta purkautumisesta.

Tällä hetkellä on lukuisia tieteellisiä tutkimuksia, joiden mukaan voidaan todeta tämän kirjoituksen alussa kuvatut asiat virheellisiksi. Miksi “nikaman paikoilleen laittaminen” ja muut temput sitten auttavat? Ei ainakaan siksi, että jokin meni takaisin paikoilleen tai että core-lihakset alkoivat aktivoitumaan oikeaan aikaan. Todellisuudessa apu ja kivun helpottuminen on aina monen tekijän yhteistulos.

Jos kiinnostuit saamaan pysyvämpiä tuloksia lantion alueen tai selän kipuihin ja jatkuviin jumeihin niin varaa aika tästä.

Kiitos kun luit blogiani 🙂

Jerry

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
Compare ×
Let's Compare! Continue shopping