Heräät aamulla herätyskellon ääneen, painat sormellasi äänen sammuksiin. Ensimmäiset ajatukset ja tunteet saavuttavat tietoisuutesi. Yleensä se ovat niitä samoja kuin jokainen aamu. Nouset ylös samalta puolelta sänkyä, josta olet aina herännyt, puet päällesi menet kylppäriin ja peset hampaasi. Kävelet keittiöön, keität kahvia, juot kahvia suosikkimukistasi samalla kun istut aamu-tv:n tai sanomalehden äärellä. Saatat lukea yön aikana ilmestyneitä sähköposteja tai uusia ilmoituksia eri some-kanavissa. Sitten lähdet töihin niin kuin aina lähdet, hyppäät  autoon tai bussiin ja saavut työpaikalle. Tapaat tutut työkaverisi, vietät aikaa heidän vieressään toimistolla, palaverissa, ruokalassa ja hississä. Palaat työpäivän jälkeen takaisin kotiin, syöt, koira vie sinut lenkille, istut sohvalla lempinurkassasi tai jatkat töitä istumalla koneen äärelle. Vaihdat muutaman sanan perheen kanssa ja menet nukkumaan samalle puolelle sänkyä, laitat herätyskellon soimaan, samaan aikaan kuin joka aamu. Nukahdat. Sitä ennen ajattelet menneitä tai tulevaa.

Tämä esimerkkitarina voisi kertoa vaikka minun normaalista vuorokaudestani. Kuulostiko yhtään tutulta? Sellainen sana kuin rutiini  saattoi nousta mieleesi. Se saattaa kuulostaa hyvältä, mitäpä muuta sitä tarvitsisi elämässä kuin samoja rutiineja päivästä toiseen? Rutiineja voisi nimittää myös autopilotiksi, joka tarkoittaa sitä, että ajattelumme ja toimintamme pyrkivät olemaan samat päivästä toiseen. Tiedetään, että päivässä on 60 000-70 000 ajatusta ja niistä noin 90% on samoja kuin eilen.

Entä sitten, jos haluamme elämäämme muutoksia? Itselläni tulee paljonkin asioita mieleen, joiden haluaisin olevan toisin. Usein ne ovat turhanpäiväisiä, kuten “oisinpa rikkaampi niin ostaisin Porchen” . Muutostarpeet ovat useimmiten jotain paljon merkityksellisempiä kuin auton vaihtaminen, sellaisia kuin liikunnan aloittaminen, kivusta eroon pääseminen, työpaikan vaihtaminen, opiskelun eteneminen, kumppanin löytäminen ja niin edelleen.

Muutos alkaa itsestä

Monella meistä on asioita, joiden haluaisi olevan toisin.Tiedämme myös miten hankalaa muutoksen tekeminen ja miten onnistua siinä. Meillä on monia esteitä ylitettävänä muutoksen saavuttamiseksi, joista osa on sellaisia, joihin voimme vaikuttaa ja osa niitä, joihin emme voi vaikuttaa. Energiamme kannattaa suunnata niihin, joihin voimme vaikuttaa. Muutoksen aloittaminen kannattaa aloittaa itsestä, oman minän huolellisesta tutkimisesta, joka on usein suurin este muutoksen tiellä. Saatamme ajatella ja toimia rutiininomaisesti samalla tavalla päivästä toiseen, mutta mikä ohjaa meitä?

Tehdään harjoitus: istu mukavasti ja rennosti, hengitä syvään muutamia kertoja, tarkkaile miten ja missäpäin kehoasi voit tuntea hengityksen. Hengitä rauhallisesti muutamia minuutteja ajattelematta mitään. Istu ja hengitä, tunne ilman virtaaminen sieraimissasi ja hengityksen tuoma liike kehossasi. Siirrä seuraavaksi huomiosi ajatuksiisi ja tunteisiisi. Mitä mielesi kertoo sinulle, mikä, mitkä ajatukset ilmaantuvat mieleesi? Tunnistatko nämä ajatukset ja tunteet? Voit huomata, että osa niistä on päiviä, kuukausia tai jopa vuosikymmeniä vanhoja. Voit huomata ajatuksesi liittyvän menneisyyden kokemuksiisi tai saatat maalailla tulevaisuutta mielessäsi. Osa näistä ajatuksista saattaa olla sinulle epämiellyttäviä etkä haluaisi ajatella niitä. Silti ne vain tulevat ja tulevat mieleesi ja ne voivat ahdistaa sinua, vaikka kuinka yrität taistella niitä vastaan.

Esimerkkejä epämiellyttävistä ajatuksista voivat olla: “minusta ei ole mihinkään”, olen tyhmä, “olen lihava ja ruma”, “olen hidas ja jäykkä”, “minuun sattuu taas” tai “”ei ole rahaa enkä voi tehdä mitään”. Niihin liittyy usein erilaisia tunteita, kuten surua, häpeää, vihaa, syyllisyyttä tai kateutta. Jos haluat muuttaa jotakin, aloita ensimmäisenä tarkkailemalla ja tunnistamalla sekä määrittelemällä omat ajatuksesi ja tunteesi. Sen jälkeen voidaan päästä selville ohjaavatko ne sitä mitä teemme tai emme tee.

Kohti muutosta

Paljon puhutaan mindsetistä, mikä on sinun mindsettisi, onko se joustava vai jäykkä? Oletko avoin uusille asioille, kiinnostut herkästi uusista asioista ja haluat oppia jatkuvasti jotain uutta. Miten suhtaudut uuteen tietoon, joka haastaa omaasi? Mihin suuntaan sinä liikut, ohjaavatko ajatuksesi ja epämiellyttävät tunteesi päivääsi vuodesta toiseen? Toisinaan elämme niin kuin ajatuksemme ja tunteemme jatkuvasti pyrkivät meitä ohjaamaan. Tässä piilee salakavala ongelma, sillä me emme ole sama kuin ajatuksemme tai tunteemme, vaikka voimme kuvitella sen olevan. Kehomme ja mielemme toimivat paremminkin vain näyttämönä, jossa ajatukset ja tunteet vierailevat, ne ovat jatkuvassa liikkeessä, tulevat ja menevät halusimme tai emme.

Arto Pietikäinen kirjassaan Kohti arvoistasi puolestaan kuvaa asiaa vertaamalla ihmistä taivaaseen, jossa pilvet ovat jatkuvassa liikkeessä. Taivas pysyy samana ja sinä pysyt samana, vaikka ajatukset ja tunteet tulevat ja menevät. Sinä olet se, joka kykenee tarkkailemaan ajatuksia ja tunteita. Et pysty eikä sinun tarvitse pyrkiä lopettamaan ajatusten ja tunteiden virtaa. Voit kuitenkin muuttaa suhtautumistasi niihin ja antaa niille uusia merkityksiä, olla joustava ja tehdä niille tilaa. Taistelu niitä vastaan on uuvuttavaa, ahdistavaa ja aiheuttaa jatkuvaa stressiä. Taistelun seurauksena stressireaktiosta voi tulla pysyvä fysiologinen olotila, joka pitkittyessään saattaa aiheuttaa kehollisia oireita, kuten päänsärkyä, lihasten jännittymistä ja erilaisia kiputiloja.

Muutostyöskentely kannattaa aloittaa tekemällä ensin matka omaan sisimpäänsä. Kirkasta aluksi mitkä ovat elämänarvosi ja mieti kuljetko niiden suuntaan vai ohjaako ajatuksesi tai  tunteesi sinua poispäin sinulle tärkeistä asioista. Sellainen elämä, joka perustuu arvoihisi tuovat sinulle mielihyvää, turvaa, rauhaa ja iloa. Olemme tai voimme olla paljon enemmän kuin ajatuksemme ja tunteemme. Ajatusten ja tunteiden virheellinen tulkinta autopilotti päällä saattaa aihuttaa ahdistusta, pelkoa ja välttämistä, jotka voivat selittää erilaisia kehollisia oireita. Itselleni näiden asioiden tunnistaminen ja käsittely on ollut samaan aikaan häkellyttävää ja helpottavaa. Kokeile sinäkin tai tule käymään niin tehdään tämä yhdessä.

Tämä kirjoitus syntyi Kohti arvoistasi  ja Selkäkipu ja mielen voima –kirjojen innoittamana.

Kiitos kun luit blogiani,

Jerry
osteopaatti
https://www.jerryketola.fi

Lähteet ja suositeltavaa luettavaa:

Kohti arvoistasi -suuntaa mielekkäisiin muutoksiin. Arto Pietikäinen. Duodecim. 2014.
You are the placebo. Joe Dispenza. 2018.
Selkäkipu ja mielen voima. Hautala & Ketola. 2017.

Kategoriat: Kivunhoito