Selkäkipuisen valmennusohjelma

unnamed-8
Kipu / Liikunta / Selkäkipu / Valmennus

Selkäkipuisen valmennusohjelma

Selkäkipuisen kunto- tai valmennusohjelma poikkeaa ns. normaalista valmennusohjelmasta, joka tehdään kivuttomalle ihmiselle. Selkäkipuhistorian omaavalle tai parhaillaan selkäkivusta kärsivän henkilön olisi hyvä hakeutua kivunhoidon asiantuntijan pakeille, jos aikomuksena on aloittaa tai jatkaa treenaamista esimerkiksi kuntosalilla.

Siinä missä personal trainerin tekemän valmennusohjelma toimii terveelle ja kivuttomalle ihmiselle niin se ei välttämättä toimi selkäkipuisen kohdalla. En väitä etteikö se toimisi myös heille, mutta on tiettyja asioita, joita ohjelman tekemisessä olisi hyvä huomioida. Personal trainerin koulutus tähtää terveiden ihmisten valmennukseen ja ohjelmien tekemiseen ja on parhaimmillaan hyvinkin pätevää ja ammattitaitoista.

Tässä muutama asia, joka minulla tulee mieleen ennen valmennusohjelman tekemistä selkäkipuiselle:

  1. Vakavien selkäkivun syiden poissulkeminen haastattelun ja tutkimisen perusteella mm. erilaisten testien avulla. Tähän pystyvät terveydenhuollon ammattilaiset, kuten osteopaatit ja fysioterapeutit. Tutkiminen ei kuulu personal trainereiden koulutukseen tai osaamisalueeseen.
  2. Vakavien syiden poissulkemisen jälkeen voidaan lähteä yksilöllisen valmennnusohjelman laatimiseen. Ohjelmaa suunniteltaessa otetaan huomioon tutkimuksissa esille tulleita tekijöitä. Yksi tärkeimmistä seikoista on lähtötason arviointi eli mistä ja täsmälleen millaisista liikkeistä kunkin asiakkaan kohdalla on järkevää ja turvallista lähteä liikkeelle.
  3. Selkäkipuisen treenaaminen etenee helpoista ja turvallisista liikkeistä kohti vaativampia liikkeitä. Tärkeää on säännöllinen tuntemusten monitorointi asiakkaan ja ohjelman tekijän välillä. Yhteyttä voidaan pitää viikoittain esimerkiksi Whatsappilla tai soittamalla.
  4. Ohjelma tehdään niin, että se etenee yksilöllisesti ja progressiivisesti kohti vaativampia liikkeitä. Tärkein määräävä tekijä tässä on aika, jonka puitteissa edetään kunkin kohdalla eteenpäin kuormituksen tasoa nostaen.
  5. Valmennus on onnistunut silloin kuin selkäkipuinen henkilö on saavuttanut sellaisen tason, että selkää ei enää tarvitse varoa ja sen kanssa voidaan tehdä ns. “mitä vain”. Kivuttomuus itsessään ei ole valmennuksen itseisarvo, vaan selkään je kehoon liittyvän luottamuksen palauttaminen sellaiseksi mitä se oli ennen selkäkivun alkamista.

Jos sinua askarruttaa selkäkipusi ja se miten saada luottamus selkään palautettua niin ota minuun yhteyttä. Minulla on 30 vuoden kokemus selkäkivun hoitamisesta osteopatialla ja treenaamisella. Koulutustaustani takaa sinulle turvallisen ja luotettavan palvelun niin hoidossa kuin valmennusohjelman laatimisessa juuri sinulle sopivaksi.

Terveisin Jerry Ketola, osteopaatti, personal trainer, TtM (liikuntalääketiede)

Lue myös Jerryn selkäkoulu -verkkovalmennuksesta ja lisää tietoa minusta.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
Compare ×
Let's Compare! Continue shopping