Monella meistä selkäkipu vaivaa usein ja se haittaa työtä, arkea ja liikkumista. Moni ei tiedä mistä kipu voisi johtua ja mitä asialle voisi tehdä. Se on monesti pelottavaa ja voi ahdistaa sekä painaa mielen matalaksi. Tämän asiakkaan kanssa saatiin selville paljon asioita yhden tunnin aikana ja se kevensi kummasti hänen mieltään.

Päälle 40-vuotias nainen tuli vastaaotolleni melkoisen hätääntyneen oloisena ja omaa tarinaansa kertoessa itkukin pääsi. Taustalla oli pitkään vaivannut alaselkäkipu, joka noin viikko sitten paheni ja olo muuttui tukalaksi.

Istuminen oli hankalaa, joka teki työnteosta ja autolla ajamisesta lähes helvettiä. Takana olivat kaksi vuotta jatkuneet opinnot, joista vielä kaksi on edessäpäin. Stressi on ollut kovaa opiskeluun liittyvien paineiden takia. Lisäksi hän kertoi masennuksesta, jonka terapiajakso oli juuri päättymässä.

Asiakkaan jännittyneen oloisen kehonkielen takaa paljastui ryhtiin liittyviä tekijöitä. Kerroin miten asiat ja suhtautuminen ryhtiin ovat viime aikoina muuttunut. Hän oli tunnollisena ihmisenä pyrkinyt noudattamaan ns hyvän ryhdin pitämistä istuessa ja seistessäkin. Lisäksi hän halusi näyttää pidemmältä ja pyrki senkin vuoksi aina olemaan ylvään ryhdikkäässä asennossa.

Nopeasti lähdimme tekemään kokeiluja istuma-asentoon liittyen. Halusin hänen saavan omakohtaisen kokemuksen siitä miten pienetkin muutokset kehon asentoon istuessa voivat muuttaa olotilaa positiivisesti.

Tuolilla havainnoin asiakkaan istuma-asentoa, joka oli ryhdikäs ja suora. Ryhti näytti juuri siltä mikä meille kaikille on joskus opetettu. Se näytti myös erittäin jäykältä ja kuvassa (alla) näkyy miten hän istuu tuolin reunalla selkä tiukkana. “Näinhän kuuluu istua” hän tokaisi. Tuolin reunalla istumista selitti osin jalkojen lyhyys ja siinä ne ulottuivat paremmin lattiaan. Mietin, että missä ovat vanhat kunnon jalkatuet toimistoilta?

Pyysin häntä aluksi siirtymään selkänojaa vasten ja liu´uttamaan takapuolta hieman irti selkänojasta. Selkänoja on muuten englanniksi nimeltään back rest eli selkää voi lepuuttaa sitä vasten. Siinä nojaten, selkä aavistuksen pyöreämmässä asennossa pyysin häntä vetämään muutamia kertoja henkeä hieman syvempään. Tässä asennossa rintakehän alaosan kylkiluut vapautuvat ikään kuin löysemmiksi sallien pallealihaksen vapaamman laajentumisen ja laskeutumisen sisäänhengityksen aikana.

Asento on myös keskivartalon lihasten kannalta rennompi, koska niiden ei tässä asennnossa tarvitse tehdä töitä läheskään niin paljon kuin pystysuorana istuttaessa. Havainnoimme tässä hengityksen kulkua hetken ajan. Sen jälkeen pyysin häntä ottamaan tutun ylvään ryhdin ja havainnoimme jälleen hengityksen kulkua.

Ryhdikkäässä asennossa keskivartalon lihakset toimivat korsetin tavoin, jolloinne ikään kuin lukitsevat alempia kylkiluita tehden hengittämisestä vaivalloisempaa. Samalla selässä tuntui jälleen se tuttu kipu. Palasimme takaisin selkänojaa vasten, jossa rentouttava tunne palasi kehoon ja selkäkipu hävisi.

Alla on kuvia, joissa nähdään pieni, mutta ratkaiseva ero vanhan ja uuden istumaryhdin välillä. Lisäksi on kaksi kuvaa asennoista, joissa selkälihakset lepäävät ja olivat asiakkaalle tuttuja tapoja rentouttaa kipuilevaa selkää.

Kuvassa asiakkaan omaksuma “vanha” ryhti, jossa selkää pidetään lihaksien avulla pystysuorassa asennossa.
Kuvassa “uusi” istuma-asento, jossa alaselkä on päästetty hieman pyöristymään. Näkyvyyden parantamiseksi kuvaushetkellä ei nojata selkänojaan.
Asiakkaan itse näyttämä asento, jossa hän oli tottunut lepuuttamaan selkäänsä. Kyykyssä selkä menee ja saa mennä pyöreäksi, jolloin selän lihakset rentoutuvat.

Asiakkaalle näyttämäni asento, jossa selän lihakset rentoutuvat.

Monet selkäkivut johtuvat selkälihasten turhasta jännittymisestä mm istuessa, jota kaikki teemme päivän aikana paljon. Siksi kannattaa istua mahdollisimman taloudellisesti käyttäen istumalihaksia juuri sen verran kuin on tarpeen, jolloin ne jaksavat työskennellä pidempään.

Tämän asiakkaan kanssa teimme myös paljon muita asioita ja ohjasin kotiohjeena muutaman liikkeen selän hyväksi. Jopa yhdellä vastaanottokäynnillä voi selvitä ja saada mukaan sellaisia ohjeita, jotka auttavat saamaan selkäkipua omaan hallintaan pitkäaikaisesti.

Kiitos kun luit blogiani 🙂

Jerry
Osteopaatti, TTM
Paloheinä ja Fysios SelkäCenter Kamppi

Kategoriat: Kivunhoito